El sacerdoci
de l’Antic Egipte estava compost per un variat cos sacerdotal que era
responsable d’assegurar el culte a les nombroses divinitats de la religió
egípcia.
En general,
a l’Antic Egipte no va existir una estructura sacerdotal centralitzada, perquè
cada divinitat posseïa un grup de persones dedicats al seu culte. El faraó
nombrava qui dirigia els santuaris més importants.
Els
sacerdots havien de tenir coneixements sòlids de teologia, medicina y
astronomia.
En la
societat egípcia formaven part de la casta privilegiada. S'han constatat més de
125 funcions diferents, del baix a l'alt clergat.
Els
sacerdots de l’alt clero assignats a un temple s’organitzaven en quatre
col·legis. Cada mes tenien assignat el servici a una divinitat.
Entre els
sacerdots del baix clergat es troben els sacerdots-uab, literalment sacerdots
purs, perquè la seva neteja personal era un deure del seu càrrec. Per tant,
afaitar el cap i depilar era un segell distintiu d'aquests sacerdots que
accentuen així la seva recerca de la puresa. Eren els encarregats de la cura
dels instruments del culte, realitzaven purificacions, vestien l'estàtua del
déu i la portaven a la barca sagrada.
Els
sacerdots estaven assistits per alguns ajudants, com els purificadors,
responsables de la preparació dels aliments oferts a la divinitat, però també
hi havia músics i cantaires, que solien ser cecs, dedicats a la seva
distracció.
Les dones
també servien en els temples seguint el mateix règim rotatori dels homes.
Sovint, aquestes dones eren esposes dels sacerdots. Les dones podien ser
cantaires (chemait), músiques (hesit) o ballarines (jebait).
Els
sacerdots començaven el seu dia de culte mitjançant un bany purificador matutí.
Després es traslladaven en processó fins al cor del temple per despertar al déu
que dorm en la foscor del santuari.
Dirigits pel
gran sacerdot, el ritual comença quan el sol apareix a l'horitzó. En primer
lloc es trenca el segell d'argila que segella la porta cada nit, abans d'obrir
les seves batents. El gran sacerdot aixeca les mans cap a l'estàtua sagrada per
retre l'ànima a la divinitat i pronuncia una fórmula consagrada. A continuació,
es disposen, davant de la divinitat, les ofrenes de menjar que s'han preparat:
pa, cebes, verdures, carn de bou, cervesa i vi. Quan la deïtat ha consumit la
matèria invisible dels aliments, aquests són distribuïts entre les altres
divinitats del temple, i després, són menjats pels sacerdots.
No hay comentarios:
Publicar un comentario